نورپردازی فروشگاه و تاثیر آن بر میزان فروش غیر قابل انکار است. نورپردازی باید بر اساس سادگی و میزان روشنایی مورد نیاز مشتریان طراحی گردد.

اگر در انتخاب صحیح روشنایی دقت شود فروشگاه جلوه گری بیشتری خواهد داشت.

این اتفاق تاثیر مستقیم بر فروش میگذارد. نباید فراموش کرد هر کسب و کاری روشنایی ایده آل خود را داراست.

سه طبقه بندی جهت نورپردای فروشگاهی تعریف شده است.

با انتخاب استراتژی مناسب می توان نورپردازی را به یکی ازنقاط قوت فروشگاه بدل ساخت.

۱-نورپردازی فروشگاه های کوچک

اولین نوع نورپردازی ، برای فروشگاه های کوچک تعریف میشود که برای کسب و کار هایی چون سوپر مارکت ها، فروشگاه

سخت افزار و رستوران ، ایده آل است. رقابت این کسب و کار ها، رقابت بین خدمات ویژه یا ارائه ی تخفیف بر محصولات خود می باشد.

در این کسب و کار ها وظیفه ی روشنایی ، جذب مشتری نیست بلکه دادن مناسب ترین نور به همه ی نقاط در دسترس

است تا مشتریان بتوانند فروشگاه را بخوبی بازدید کنند. و اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند.

در این فروشگاه ها تمرکز باید تا حد زیادی بر روشنایی عمومی باشد و نیازی به روشنایی تاکیدی نیست.

۲- نورپردازی فروشگاه های متوسط

فروشگاه پوشاک، سالن زیبایی، نمایشگاه های مبلمان و هر خرده فروشی دیگر در دسته ی دوم روشنایی ها قرار میگیرند.

مهمترین بحث در این دسته، تعادل بین روشنایی عمومی و تاکیدی است چراکه این نوع خرده فروشی ها مستقیما با

مشتری نهایی سر و کار دارند و باید بیشترین توجه مخاطب را به کالا یا خدمات خود معطوف کنند.

همانطور که اشاره شد باید روشنایی محیطی با روشنایی تاکیدی هم تراز شوند. بسته به تصمیم فروشنده تاکید نورپردازی بر

قسمتی از فروشگاه یا اجناس بیشتر میشود اما در اطراف اجناس نیز باید نور مورد نیاز تامین باشد.

برای ایجاد فضایی شیک تر بهتر است بخشی از وسایل نور پردازی معلوم نباشند. برای این کار از قاب های ضد خیرگی میتوان

بهره جست. هم چنین باید فاصله ی روشنایی تاکیدی تا محصولات را هم در نظر گرفت تا نور به اندازه کافی به آن ها برسد یا

باعث ایجاد سایه نشود.

۳- فروشگاه های بزرگ  و لوکس فروشی

فروشگاه های بزرگ از قبیل طلافروشی، برند ها  جزو دسته ی سوم محسوب میشوند.

مخاطبان این فروشگاه دارای ذهنیت قبلی درباره ی کلیت آنچه میخواهند بخرند، هستند پس هدف فروشندگان و کارکنان این

فروشگاه هدایت درست و وضوحتصویر ذهنی ایشان به سمت بهترین انتخاب یا جدیدترین محصول خود است.

نورپردازی در رسیدن به این مهم بسیار تعیین کننده است. یعنی با طراحی مناسب و تکیه بیشتر بر نورپردازی تاکیدی در

فروشگاه خود میتوانند غیر مستقیم توجه مخاطب را به آنچه خود میخواهند جلب کنند.

این کار با تمرکز بیشتر بر روشنایی تاکیدی به راحتی قابل اجراست اما باید توجه داشت کیفیت نور (CRI) نیز عاملی بسیار

مهم است چرا که نور کم کیفیت ، جلوه ی محصول را از بین می برد.